Área de identidad
Código de referencia
Título
Fecha(s)
- 1836 - 2021 (Creación)
Nivel de descripción
Fondo
Volumen y soporte
1300 metres lineals, en suport paper (1836-2017) i digital (2017-Ac.)
Área de contexto
Nombre del productor
Historia biográfica
Institución archivística
Historia archivística
El municipi de Mollet del Vallès està situat a la comarca del Vallès Oriental. Les primeres referències documentals de Gallecs i Mollet són, respectivament, de l’any 904 i 993. Aquesta última data documentada va ser la base per poder celebrar el mil·lenari de la ciutat l’any 1993. Recerques recents han trobat un document de l’any 982 en què ja s’esmenta Mollet. La Seu de Barcelona va tenir la jurisdicció sobre Mollet del Vallès des del segle XII, i el 1393 la població va passar a dependre directament de la Corona. La situació geogràfica i el fet que hagi esdevingut un important nus de comunicacions, han afavorit el pas de població rural a nucli industrial i comercial destacat de l'àrea de Barcelona. La història de l’arxiu municipal de Mollet del Vallès està íntimament vinculada a la tasca dels secretaris de l’Ajuntament, que actuen com a secretaris-arxivers. No obstant fou l’Alcalde Antoni Subirana qui exigí, en data 25 de gener de 1869, un inventari detallat de tota la documentació municipal i ordenà la construcció d’un armari per a custodiar-la. Des d’aleshores tenim constància dels següents inventaris de la documentació de l’arxiu municipal:
1875-1885, realitzat pel secretari Teodor Vila Termens
1905, dos inventaris elaborats pel secretari Josep Alsina
1906, inventari d’Enric Rojas Cantos Fou el vint-i-nou d’octubre de 1983 quan s’adoptà l’acord de creació de l’Arxiu Històric Municipal de Mollet del Vallès.
Actualment forma part del Servei d’Arxius de Catalunya de la Generalitat i de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona i està adherit a la Declaració Universal dels Arxius des del 2016. És doncs un servei de l’administració municipal amb la missió de conservar i custodiar la documentació de la corporació local, així com de diversos fons externs procedents de donacions particulars, per posar-la a l’abast de l’administració, de la ciutadania i de la comunitat acadèmica.
Origen del ingreso o transferencia
Área de contenido y estructura
Alcance y contenido
El fons municipal de l’Arxiu comprèn documentació generada per l’activitat municipal durant l’època contemporània, de mitjans del s. XIX fins a l’actualitat. L’època anterior a la dècada de 1940 presenta buits importants deguts, per una banda, a la manca de disciplina arxivística en aquells temps i, per una altra, a la destrucció de documents que es va produir durant la Guerra Civil.
Concretament, conté documentació catalogada des de l’any 1836 fins a 2017 en suport paper, amb algun document aïllat de data anterior. A partir de 2017 s’inicia l’administració electrònica i tota la documentació municipal es genera en suport digital.
El fons en paper ocupa gairebé un kilòmetre i mig de documents que recullen pràcticament tota la vida administrativa de Mollet entre 1836 i 2017. Destaquen tres sèries importants des del punt de vista històric. En primer lloc, els llibres d’actes del Ple, el més antic dels quals és de 1836. A continuació, els padrons d’habitants dels quals tenim dades des de 1902, tot i que amb algun buit fins als anys 20. Finalment, els expedients d’obres que són els més sol·licitats per la ciutadania donat que contenen els plànols dels habitatges i les dades tècniques de les construccions. Els més antics que es conserven daten de 1886.
Valorización, destrucción y programación
Acumulaciones
Sistema de arreglo
Área de condiciones de acceso y uso
Condiciones de acceso
Condiciones
Idioma del material
- catalán
- español de España
Escritura del material
Notas sobre las lenguas y escrituras
Características físicas y requisitos técnicos
Instrumentos de descripción
Quadre de classificació dels ajuntaments (model de la Generalitat de Catalunya)
Área de materiales relacionados
Existencia y localización de originales
Existencia y localización de copias
Unidades de descripción relacionadas
Área de notas
Identificador/es alternativo(os)
Puntos de acceso
Puntos de acceso por materia
Puntos de acceso por lugar
Puntos de acceso por autoridad
Tipo de puntos de acceso
Área de control de la descripción
Identificador de la descripción
Identificador de la institución
Reglas y/o convenciones usadas
- Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC) 2007; VV.AA. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació.
Estado de elaboración
Borrador
Nivel de detalle
Parcial
Fechas de creación revisión eliminación
2021-06-01