Fondo - Fons de l'Administració local

1826-05-21_08124_101_APMu_Dilige
Resultados 1 a 10 de 646 Mostrat todo

Área de identidad

Código de referencia

Título

Fons de l'Administració local

Fecha(s)

  • 1836 - 2021 (Creación)

Nivel de descripción

Fondo

Volumen y soporte

1300 metres lineals, en suport paper (1836-2017) i digital (2017-Ac.)

Área de contexto

Nombre del productor

Historia biográfica

Historia archivística

El municipi de Mollet del Vallès està situat a la comarca del Vallès Oriental. Les primeres referències documentals de Gallecs i Mollet són, respectivament, de l’any 904 i 993. Aquesta última data documentada va ser la base per poder celebrar el mil·lenari de la ciutat l’any 1993. Recerques recents han trobat un document de l’any 982 en què ja s’esmenta Mollet. La Seu de Barcelona va tenir la jurisdicció sobre Mollet del Vallès des del segle XII, i el 1393 la població va passar a dependre directament de la Corona. La situació geogràfica i el fet que hagi esdevingut un important nus de comunicacions, han afavorit el pas de població rural a nucli industrial i comercial destacat de l'àrea de Barcelona. La història de l’arxiu municipal de Mollet del Vallès està íntimament vinculada a la tasca dels secretaris de l’Ajuntament, que actuen com a secretaris-arxivers. No obstant fou l’Alcalde Antoni Subirana qui exigí, en data 25 de gener de 1869, un inventari detallat de tota la documentació municipal i ordenà la construcció d’un armari per a custodiar-la. Des d’aleshores tenim constància dels següents inventaris de la documentació de l’arxiu municipal:
1875-1885, realitzat pel secretari Teodor Vila Termens
1905, dos inventaris elaborats pel secretari Josep Alsina
1906, inventari d’Enric Rojas Cantos Fou el vint-i-nou d’octubre de 1983 quan s’adoptà l’acord de creació de l’Arxiu Històric Municipal de Mollet del Vallès.
Actualment forma part del Servei d’Arxius de Catalunya de la Generalitat i de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona i està adherit a la Declaració Universal dels Arxius des del 2016. És doncs un servei de l’administració municipal amb la missió de conservar i custodiar la documentació de la corporació local, així com de diversos fons externs procedents de donacions particulars, per posar-la a l’abast de l’administració, de la ciutadania i de la comunitat acadèmica.

Origen del ingreso o transferencia

Área de contenido y estructura

Alcance y contenido

El fons municipal de l’Arxiu comprèn documentació generada per l’activitat municipal durant l’època contemporània, de mitjans del s. XIX fins a l’actualitat. L’època anterior a la dècada de 1940 presenta buits importants deguts, per una banda, a la manca de disciplina arxivística en aquells temps i, per una altra, a la destrucció de documents que es va produir durant la Guerra Civil.
Concretament, conté documentació catalogada des de l’any 1836 fins a 2017 en suport paper, amb algun document aïllat de data anterior. A partir de 2017 s’inicia l’administració electrònica i tota la documentació municipal es genera en suport digital.
El fons en paper ocupa gairebé un kilòmetre i mig de documents que recullen pràcticament tota la vida administrativa de Mollet entre 1836 i 2017. Destaquen tres sèries importants des del punt de vista històric. En primer lloc, els llibres d’actes del Ple, el més antic dels quals és de 1836. A continuació, els padrons d’habitants dels quals tenim dades des de 1902, tot i que amb algun buit fins als anys 20. Finalment, els expedients d’obres que són els més sol·licitats per la ciutadania donat que contenen els plànols dels habitatges i les dades tècniques de les construccions. Els més antics que es conserven daten de 1886.

Valorización, destrucción y programación

Acumulaciones

Sistema de arreglo

Área de condiciones de acceso y uso

Condiciones de acceso

Condiciones

Idioma del material

  • catalán
  • español de España

Escritura del material

Notas sobre las lenguas y escrituras

Características físicas y requisitos técnicos

Instrumentos de descripción

Quadre de classificació dels ajuntaments (model de la Generalitat de Catalunya)

Área de materiales relacionados

Existencia y localización de originales

Existencia y localización de copias

Unidades de descripción relacionadas

Descripciones relacionadas

Área de notas

Identificador/es alternativo(os)

Puntos de acceso

Puntos de acceso por materia

Puntos de acceso por lugar

Puntos de acceso por autoridad

Tipo de puntos de acceso

Área de control de la descripción

Identificador de la descripción

Identificador de la institución

Reglas y/o convenciones usadas

  • Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC) 2007; VV.AA. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació.

Estado de elaboración

Borrador

Nivel de detalle

Parcial

Fechas de creación revisión eliminación

2021-06-01

Idioma(s)

Escritura(s)

Fuentes

Área de Ingreso

Materias relacionadas

Personas y organizaciones relacionadas

Tipos relacionados

Lugares relacionados